17.03.2009.
Roadshow - Bilten Berze, br. 160

Roadshow, odnosno, konferencija investitora predstavlja događaj na kom se susreću predstavnici kompanija i njihovih potencijalnih ili sadašnjih akcionara i investitora, pre svega iz reda finansijskih institucija – brokerskih kuća, fondova i banaka, ali povremeno i fizička lica, u zavisnosti od obima i organizacije konferencije. U toku održavanja Roadshow-a kompanije predstavljaju investitorima svoje poslovne rezultate, performanse kretanja posebno akcija na berzi, kao i planove za naredni period. Za razliku od drugih oblika prezentacije poslovanja, koji su namenjeni javnosti ili predstavnicima medija, konferencije investitora orijentisane su isključivo na prezentaciju uskostručnih podataka koji su od značaja za investiranje – dakle podaci kao što su istorijat kompanije ili karakteristike proizvoda, osim u izuzetnim slučajevima, ne predstavljaju teme predstavljanja na ovakvim konferencijama. Sa druge strane, tržišta kompanije, razvoj novih proizvoda, načini finansiranja, dinamika kretanja prihoda i rashoda mnogo više interesuju investitore kada odlučuju o tome u koju od kompanija će uložiti svoja sredstva, očekujući najveće koristi od ulaganja.



Nastup kompanije na konferenciji investitora bi trebalo da bude dobro pripremljen i osmišljen. Kompaniju bi trebalo da predstavlja top menadžment, uključujući tu i direktora finansija, dok predstavnici marketinga, prodaje ili odnosa sa javnošću teško da mogu da odgovore na sva pitanja i da uđu u srž problema koji interesuju investitore. Pored znanja, kao i svaka prezentacija poslovanja, i nastup na konferencijama investitora bi trebalo da podrazumeva i prezentacione sposobnosti govornika, osećaj samouverenosti i ubedljivosti. Otvorenost kompanije u smislu spremnosti poređenja sopstvenih performansi sa poslovanjem ključnih konkurenata i iznošenja realnih potencijalnih rizika, ali i odgovarajućih odgovora na njih, ono su što investitorima skreće pažnju na kompaniju i njene hartije od vrednosti na dugi rok. Prezentacija poslovanja na Roadshow-u ne bi trebalo da bude prost skup brojčanih podataka objavljenih u godišnjem izveštaju kompanije, već prezentovanje najaktuelnijih činjenica bitnih za investicionu odluku učesnika na tržištu kapitala. Prezentovani podaci ne smeju biti zastareli i već dobro poznati javnosti, ali se ne smeju objavljivati ni podaci koji imaju tretman insajderskih informacija, dakle ono do čega najšira javnost ne može doći. Ukoliko kompanija nije već poznata investitorima, prezentaciju treba iskoristiti za kreiranje zainteresovanosti investitora i uspotavljanje daljih kontakata. Od podataka koji su najinteresantniji investitorima, tu su svakako i planovi obezbeđivanja kapitala i sredstava za finansiranje poslovanja u narednom periodu, pojašnjenja i planiranje kreditne zaduženost kompanije, strutkura kapitala, obezbeđivanje likvidnosti, itd. Pored samih poslovnih rezultata, investitore interesuju i akcije koje kompanija planira da sprovede u cilju povećanja vredosti za svoje akcionare (koja se ponekad, ne mora stopostotno zasnivati na poslovnim rezultatima). Stoga su investitorima posebno interesantni oni izdavaoci hartija od vrednosti koji redovno učestvuju i planiraju nastup na konferencijama investitora i druge prezentacije, imaju dobro korporativno upravljanje i kvalitetan proces izveštavanja javnosti, ali i intenzivno rade na istraživanju i razvoju novih proizvoda ili izlasku na nova tržišta.



Pored prezentacija, sastavni deo konferencija investitora čine i individualni razgovori između predstavnika kompanija i predstavnika investitora, na kojima investitori imaju priliku da se bliže upoznaju sa poslovanjem kompanije, postave pitanja koja ih interesuju, traže dodatna objašenjenja, itd. Individualnim razgovorima prisustvuju predstavnici samo jedne investicione kompanije, kako konkurenti ne bi imali priliku da naslute njihove investicione odluke i planove. Ovi razgovori mogu biti ponekad i neprijatni za predstavnike kompanije, posebno ukoliko kompanija iza sebe ima neku aferu, nejasnoću u poslovanju ili druge problematične aspekte koji su je doveli u centar interesovanja javnosti. Prilikom razgovora investitori će često postavljati i pitanja koja nisu obrađena u prezentaciji kompanije, a tiču se mogućih negativnih trendova na tržištu (hipotetičkih, ne onih koji su zaista i predviđeni) i spremnosti kompanije da na to reaguje, spremnosti kompanije na dolazak novih konkurenata, ali i eventualan prestanak saradnje sa dobavljačima (zbog sumnje da je u pitanju nelikvidnost), itd.



Prateći materijal Roadshow-a najčešće su publikacije koje izrađuju analitičari koji učestvuju u organizaciji događaja, bilo da su u pitanju brokeri, analitičari u bankama ili drugim finansijskim institucijama. Ovakvi materijali obuhvataju osnovne podatke o kompaniji, ali nereko i projekciju budućeg kretanja cena akcija i sugestiju da li datu akciju treba prodati, zadržati ili kupiti. Naravno, ovakve sugestije predstavljaju stav samo pojedinačne kuće i uvek je potrebno uzeti u obzir više mišljenja prilikom sopstvene odluke.



Kompanije čijim se akcijama trguje na Beogradskoj berzi su u toku 2008. godine imale po prvi put priliku da se predstave na Roadshow-ima koji su organizovani od strane berzi u regionu, iako su neki od izdavalaca i prethodno nastupali na sličnim konferencijama. Rezultati prethodnih Roadshow-a, održanih u Zagrebu i Beču, uspešno su ocenjeni od strane predstavnika naših kompanija, posebno u smislu upoznavanja sa investitorima i sticanja prilike da se u direktnom razgovoru sa njima prodiskutuju teme koje su najvažnije i za jednu i za drugu stranu.



Vrednost1.003,84
Promena-2,26
% -0,22%
25.04.2024. 14:01:01Detaljnije
EUR/RSD117,1627
USD/RSD109,3752
Izvor NBS, 25.04.2024.
Tržišna kapitalizacija - 25.04.2024.
454.064.811.724 RSD
3.875.506.554 EUR
Vesti sa Berze
04.04.2024.
BELEXsentiment za april 2024. godine
01.04.2024.
BELEX Monthly Report - March 2024.- 01.04.2024.
27.03.2024.
Sazivanje redovne sednice Skupštine Beogradske berze
Poslednje vesti
25.04.2024.
Najava dostavljanja Informatora o izdavaocu - Fintel energija a.d. , Beograd
25.04.2024.
Najava dostavljanja kvartalnog izveštaja za I kvartal 2024. godine - Fintel energija a.d. , Beograd
25.04.2024.
Najava dostavljanja pojedinačnog i konsolidovanog godišnjeg izveštaja za 2023. godinu - Fintel energija a.d. , Beograd
25.04.2024.
Godišnji izveštaj za 2023. godinu - JAA - autorska agencija za Srbiju a.d. , Beograd
25.04.2024.
Ažurirani informatori - 25.04.2024