Prednosti listiranja hartija od vrednosti na Beogradskoj berzi
Berza je nezaobilazna u savremenoj organizaciji trgovanja u čitavom svetu, zato što ima čitav niz prednosti u odnosu na klasično trgovanje.
Prednosti listiranja su u sledećem:
-
Povećanje likvidnosti akcija preduzeća
-
Povećanje poslovne vrednosti (goodwil-a) i lakše prepoznavanje izdavaoca HOV
-
Lakši i brži pristup do svežeg kapitala
-
Efikasan sistem obaveštavanja investitora i besplatna reklama
-
Mesečno/dnevno vrednovanje preduzeća
-
Zaštita investitora i izdavaoca
-
Motivacija zaposlenih.
Povećanje likvidnosti akcija preduzeća
Berza pomoću elektronskog sistema za trgovanje omogućava povezivanje ponude i tražnje za određenom hartijom. Hartije određenog preduzeća su listirane na Slobodnom berzanskom ili na Berzanskom tržištu. Razlika u tržištima je u tome što se na ovom prvom nalaze sva preduzeća po sili zakona a na ovom drugom preduzeća koja ispunjavaju neke dodatne kriteerijume koje propisuje berza svojim pravilima. Berzansko tržište je podeljeno na dve liste a to su lista A i lista B.
Povećanje poslovne vrednosti (goodwil-a) i lakše prepoznavanje izdavaoca HOV i mesečno/dnevno vrednovanje preduzeća
Preduzeća koja se nalaze na listingu berze uvećavaju svoju poslovnu vrednost. Kako prisustvom u medijima kroz berzanske izveštaje koji se objavljuju svakodnevno tako i ponudom i tražnjom akcija na tržištu. Mesečno trgovanje a za likvidnije hartije i dnevno trgovanje omogućava stalno tržišno utvrđivanje vrednosti preduzeća kroz transparentnu i javnu trgovinu koja se odvija po strogo definisanim pravilima i procedurama. Dnevno trgovanje se organizuje po sistemu kontinuiranog trgovanja na kome se cena utvrđuje svaki dan. U brezanskim izveštajina se objavljuju kursevi odnosno cene HOV postignute na poslednjem trgovanju. Berzanski izveštaji dostupni su širokoj javnosti kroz medije kako elektronske tako i pisane. Kroz berzanske izveštaje potencijalni investitori mogu da odlučuju i da procenjuju šta je za njih naj atraktivnije u tom trenutku i u koje hartije im se isplati ulagati. Ali naravno uz berzanski kurs potrebno je pratiti i prospekt preduzeća koji se takođe objavljuje na sajtu berze koji sadrži sve relevantne i bitne podatke za budućeg investitora.
Lakši i brži pristup do svežeg kapitala
uvrštavanjem hartija određenog preduzeća na listu berze omogućava mu se dodatni oblik finansiranja razvojnih aktivnosti – kao i dodatno proširivanje vlasničkog kapitala. Preduzeće je isto tako u mogućnosti da emituje dužničke HOV radi finansiranja kako kratkoročnih tako i dugoročnih potreba.Dodatna prednost listiranja na Berzi preduzeću omogućava da lakše i brže dobije kredit kod banke.
Efikasan sistem obaveštavanja investitora i besplatna reklama
Listiranjem na Berzi preeduzeću se omogućava efikasniji sistem obaveštavanja investitora i šire javnosti objavljivanjem prospekta na web prezentaciji berze. Preduzeća su u obavezi da obaveštavaju berzu o svim bitnim izmenama koje se dešavaju u toku poslovanja koje eventualno mogu da utiču na potencijaolne investitore kao i da dostavljaju godišnje inoviranje prospekta sa poslednjim bilansima stanja i uspeha.
Zaštita investitora i izdavaoca
Investitori i izdavaoci hartija od vrednosti su zaštićeni strogo regulisanim pravilima trgovanja. Investitori imaju zaštitu u pogledu informacija koje dobija o potencijalnom preduzeću. Informacije koje imaju bilo kakav uticaj na formiranje cene moraju bitit javno objavljivane i dostupne svim investitorima na tržištu. Zaštita investitora se ogleda i u pogledu fer otkrivanja cene HOV. Trgovina na berzi se odvija javno i transparentno. Izdavaoc HOV je u mogućnosti da otkupljuje sopstvene akcije u momentu kad mu to naj više odgovara, tim postupkom je moguće i održavanje stabilne cene hartije na tržištu. Ali treba napomenuti i da je moguće otkupiti najviče 10% sopstvenih akcija i da ih je moguće držati najduže godinu dana u svom portfelju. U roku od godinu dana preduzeće mora da proda sopstvene akcije na tržištu a ukoliko to ne učini u predviđenom roku u obavezi je da izvrši poništavanje tih akcija.
Motivacija zaposlenih
se ogleda u mogućnošću učestvovanja zaposlenih u vlasništvu preduzeća preko kupovine akcija preduzeća na tržištu. Kupovanjem akcija preduzeća na tržištu radnici su motivisaniji i teže ka tome da njihovo preduzeće što bolje posluje kako bi cene njihovih hartija bile što veće.